در این مقاله انواع اسپیکر ها ، مشخصات آنها و عواملی که تعیین کننده قیمت اسپیکر هستند را برای شما تشریح می کنیم.

 

اسپیکر ها بطور کلی به دو دسته اسپیکر های اکتیو و پسیو طبقه بندی می شوند .

 

اسپیکر بوکشلف

 

اسپیکر های  پسیو :

 

اسپیکر  پسیو به اسپیکری اطلاق می شود که در ساختمان داخلی آن تعدادی بلندگو و یک کراس اوور تعبیه شده و هیچگونه آمپلی فایر داخلی برای آنها تعبیه نشده و برای راه اندازی نیازمند به یک آمپلی فایر خارجی هستند .

 

حال این سوال مطرح می شود که کراس اوور چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

 

کراس اوورها تعدادی المانهای الکترونیکی شامل سلف ، خازن و مقاومت هستند که سیگنال صوتی تقویت شده از آمپلی فایر را دریافت می کنند و سپس سیگنال صوتی را متناسب با تعداد و نوع بلندگو ها تفکیک می کنند و به هر بلندگو سیگنال صوتی در محدوده کاری آن بلندگو را تحویل می دهند.

 

 

طراحی یک کراس اوور خوب کار بسیار پیچیده و دشواری می باشد و یکی از عوامل اساسی در کیفیت صوت خروجی می باشد . از معایب آن می توان به استهلاک المانهای آن به دلیل سر و کار داشتن با سیگنال صوتی تقویت شده و نیز توان تلفاتی آنها اشاره کرد ، آگاه باشید توانی که در اسپیکر های پسیو ذکر می شود شامل توان تلفاتی در کراس اوور ها نیز می باشد . اگر کراس اوور اصولی طراحی شده باشد توانی در حدود 40 در صد در آنها تلف خواهد شد !!!

 

 

اسپیکر های اکتیو :

 

 

در این مدل از اسپیکر ها آمپلی فایر داخلی برای آنها در نظر گرفته شده و سیگنال صوتی که از یک پخش کننده صوتی به آنها منتقل می شود ، سپس توسط آمپلی فایر این سیگنال تقویت می شود به کراس اوور و بلندگو ها می رسد ، همانطوری که ملاحظه می کنید این مدل نیز در واقع یک اسپیکر پسیو می باشد که یک آمپلی فایر داخل آن قرار داده شده است.

 

بهترین نوع اسپیکر ها اسپیکر های اکتیوی هستند که ابتدا سیگنال ورودی را دریافت می کنند و در همان ابتدا که سیگنال صوتی ضعیف است توسط مدارت الکترونیکی تفکیک و پیش تقویت می شوند ( این تفکیک بستگی به تعداد بلندگو ها ممکن است دو ، سه ، یا چهار مرحله باشد) در ادامه هر کدام از این سیگنالها به یک آمپلی فایر جداگانه ارسال شده ، تقویت شده و به بلندگو تحویل داده می شوند . در این نوع اسپیکر های اکتیو ، هر اسپیکر از یک جفت اسپیکر خریداری شده روی خود آمپلی فایر های جداگانه ای دارد. بعنوان مثال در یک  اسپیکر که 3 نوع بلندگو در خود جای داده است باید سه آمپلی فایر جداگانه در هر اسپیکر  تعبیه شده باشد و در واقع یک جفت اسپیکر 6 آمپلی فایر دارد.

 

 

آمپلی فایر اسپیکر اکتیو

 

اسپیکر اکتیو با آمپلی فایرهای جداگانه روی هر اسپیکر

 

از مزایای این نوع اسپیکر ها می توان به کیفیت فوق العاده بالای آنها ، نداشتن تلفات اضافی در کراس اوور ها ، عمر بالا آمپلی فایر ها ، تطبیق بلندگوها با آمپلی فایر و … اشاره نمود. طبعا این نوع بلندگو ها به دلیل سختی در طراحی ، مدارات الکترونیکی بزرگتر و تعدد ترانس بیشتر نسبت به انواع قبلی گرانتر هستند ، اما کیفیت فوق العاده و عمر بالای آنها جبران کننده قیمت بالای آنها خواهد بود.

 

اسپیکر های سری A  ساخته شد در شرکت ما تماما از نوع اکتیو با آمپلی فایر های داخلی جداگانه می باشند و این اطمینان به خریدارن داده می شود که اسپکری که از شرکت ما تهیه می کنند تماما داری صدای عالی با بیس بسیار نرم و دلنشین و عمر بالا می باشند.

 

از دیگر ویژگی های اسپیکر ها شکل ظاهری آنها می باشد . بسیاری از اسپیکر های موجود در بازار که درصد بالایی را شامل می شود از نوع روکش های مصنوعی می باشند که یک سری جلوه های نوری ال ای دی داخل آنها تعبیه شده است که علاقمندان خاص خود را دارند.

 

 

اسپیکر روکش طبیعی و رزین

 

زیبایی و براقیت اسپیکر سری A از نوع روکش چوب طبیعی 

 

 

یک گروه دیگر از اسپیکر ها که جزو دسته لاکچری و خاص هستند در بدنه آنها از روکش های چوب طبیعی استفاده شده که  با پوشش رزین براق و خیره کننده محافظت شده اند  یا گاهی از رزین های رنگی مانند پیانوهای مشکی در ساختار آنها استفاده شده است ، از آنجایی که این نوع از رنگها در ساختار پیانو های گران قیمت استفاده می شوند در اصطلاح به آنها رنگ پیانویی یا پیانو فینیش نیز اطلاق می شود. نوع روکش و رنگ اسپیکر عاملی تعیین کننده در قیمت اسپیکر است و قطعا اسپیکر هایی با این نوع بدنه به دلیل مشقت فراوان در تولید و نیاز به دقت و تجربه بالا قیمت بسیار بالاتری نسبت به نوع قبلی دارند ، اما داشتن یک جفت از این مدل اسپیکر ها در خانه شما به دلیل زیبایی ، براقت فوق العاد و حس چوب طبیعی حتی در حالت خاموش بودن اسپیکر یک دکوراسیون شیک برای شما محسوب خواهد شد و چشم های هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد کرد .

 

بدنه اسپیکر های سری A  در دو نوع مشکی پیانویی و روکش چوبی پوشش داده شده با رزین براق  طراحی و تولید شده اند و در کنار صدای فوق العاده دلنشین ، محصولی بی نظیر و قابل رقابت با بهترین برندهای جهانی را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

 

 

اسپیکر قدرتمند با پنل براق  مشکی پیانویی از سری A

 

از دیگر ویژگی های یک اسپیکر قدرت و توان صدای خروجی آن می باشد . متاسفانه بسیاری از شرکتهای تولید کننده اسپیکر اعداد کذب و خارج از واقعیت را بیان می کنند و این امر به دلیل عدم آگاهی مشتریان  می باشد. شنیدن صدای اسپیکر در ولوم بالا بهترین معیار برای پی بردن به قدرت اسپیکر می باشد ، به این نکته بسیار مهم دقت کنید که صدای اسپیکر در ولوم های بالا هم باید دلنشین باشد و هیچ گونه افت کیفیتی نداشته باشد و (مانند بلندگو های اکو که با زیاد شدن صدا فقط به فکر فرار از جلوی آنها هستیم نباشد)

 

اسپیکر های سری A  حتی در بالاترین حد ولوم صدای دلنشین داشته و اعداد ذکر شده در مورد توان کاملا واقعی می باشند. 

 

از شاخصه های متمایز یک اسپیکر حرفه ای ساینت بودن آن است ، یعنی وقتی اسپیکر روشن است صدایی از بلندگو ها شنیده نشود ، این نکته را با نزدیک کردن گوشتان به اسپیکر ها هنگامی که روشن هستند متوجه خواهید حتی در بسیاری از اسپیکر ها این صدای نویز از فاصله نیز قابل شنیدن است ، زمانی به اهمیت این موضوع پی خواهید برد که در یک اتاق خلوت و بدون صدای مزاحم می خواهید از گوش دادن به یک موسیقی دلنشین لذت ببرید .

 

ما به مشتریان این اطمینان را می دهیم که اسپیکر های ما بعلت طراحی مهندسی پری آمپلی فایر ، آمپلی فایرها و استفاده از ترانس های با کیفیت جزو سایلنت ترین اسپیکر ها حتی در مقایسه با بهترین برندهای جهانی می باشند. 

 

نکاتی که در بالا ذکر شد همگی تعیین کننده قیمت اسپیکر  می باشند و با خواندن این مقاله شما  کاملا متوجه شدید که چرا قیمت اسپیکر ها تفاوتهای فاحشی دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *