میدرنج چیست

گوش انسان قابیت شنیدن بازه فرکانسی بین 20 هرتز تا 20000 هرتز را دارد . بلندگویی که بتواند تمام این فرکانسها را بخوبی پخش کند وجود ندارد . بطور کلی در بلندگو ها بازه های فرکانسی به سه دسته تقسیم می شوند :

  1. بازه فرکانسی بین 20 هرتز تا 250 هرتز که صداهای بم یا بیس را شامل می شود و بلندگوهایی که  قابلیت پخش این بازه فرکانسی را دارا هستند به نام ووفر شناخته می شوند.
  2. بازه فرکانسی 5000 هرتز تا 20000 هرتز که صدای ریز یا فرکانس بالا هستند ، به آن دسته از بلندگوهایی که این فرکانسها را با کیفیت خوبی پخش می کنند تیوتر گفته می شود.
  3. بازه فرکانسی 250 هرتز تا 5000 هرتز صداهای میانی را شامل می شوند و گوش انسان حساسیت بیشتری به این فرکانسها دارد ، بلندگو هایی که این بازه فرکانسی را خوب پخش می کنند به نام میدرنج شناخته شده اند.

البته اعداد ذکر شده به صورت تقریبی می باشد و ممکن است در مقالات مختلف با اندکی  اختلاف با آنها روبرو شوید .


صداهای پخش شده توسط میدرنج ممکن است مهمترین بازه فرکانسی به شمار رود ، چرا که صدای بسیاری از سازها و صدای انسان را شامل می شود . علاوه بر این گوش انسان نسبت به صدای میدرنج بسیار حساس است ، در بسیاری از اسپیکر ها ملاحظه می کنید ممکن است دو یا سه ووفر وجود داشته باشد و هنگام پخش صدا لرزش های زیادی روی صفحه ووفر ها ایجاد شود اما تنها یک میدرنج در کنار آنها قرار داده شده است و با قدرتی به مراتب کمتر از ووفر تغذیه می شود اما به خوبی تکمیل کننده صدای ووفر ها خواهد بود.

اهمیت کیفیت یک بلندگوی میدرنج در سیستم صوتی
بلندگوی میدرنج

پخش صدای میدرنج باید طبیعی و با جزئیات عالی باشد و حجم صدای آن متناسب با  ووفر تنظیم شود .اندکی افزایش صدای میدرنج باعث اذیت شدن گوش شنونده می شود ، صدایی که تنظیم بین ووفر میدرنج و تیوتر آن خوب باشد را در ولوم های بالا نیز می توان از نزدیک گوش داد . آیا تا کنون دقت کرده اید از نزدیک گوش دادن به صدای اکوها چقدر آزار دهنده می باشد و شخص دوست دارد از آن دور شود دلیل اصلی آن زیاد بودن صدای میدرنج در این مدل بلندگوها می باشد تا بتوانند صدا را در فضای باز پخش کنند.

اکثر اسپیکر ها از کراس اوور پسیو برای تفکیک صدا استفاده می کنند . بلندگوی میدرنج چون پخش فرکانسهای میانی را بر عهده دارد باید ازیک کراس اورر میان گذر برای فیلتر کردن صدا استفاده کرد ، فیلتر میان گذر در واقع از یک فیلتر پایین گذر و یک فیلتر بالا گذر تشکیل شده است و تنظیمات این نوع فیلتر به مراتب سخت تر از یک فیلتر بالا گذر یا پایین گذر خواهد بود.

پاسخ فرکانسی سه مدل فیلتر صوتی یرای بلندگو های مختلف
انواع فیلتر

استفاده از کراس اوور اکتیو در اسپیکر ها  می تواند دست طراح را برای رسیدن به صدای مطلوب خیلی باز نگهدارد اما همانطور که می دانید در یک اسپیکر که شامل سه مدل بلندگوی ووفر ، میدرنج و تیوتر می باشد اگر بخواهیم از کراس اوور اکتیو استفاده کنیم به سه آمپلی فایر نیاز خواهیم داشت که هر کدام تامین انرژی یک مدل بلندگو را بر عهده خواهند داشت هر چند این مدل اسپیکر قیمت بالایی دارد اما کیفیت بالای آنها ارزش این هزینه را دارد .

ساختار داخلی یک بلندگوی میدرنج دقیقا مشابه سایر بلندگو ها می باشد با این تفاوت که نوع جنس استفاده شده برای صفحه ، اسپایدرو فوم بلندگو متفاوت با ووفر می باشد تا بتوانند صداهای  میانی را بخوبی پخش کنند.

ساختار ، اجزاء و عملکرد بلندگو
https://tehranelectronic.com/2022/07/12/%d8%a8%d9%84%d9%86%d8%af%da%af%d9%88/

 

اگر بلندگویی مانند بلندگوی عقب ماشین پراید را دیده باشید متوجه شده اید یک بلندگوی میدرنج است  و یک زائده شیپوری روی گردگیر آن قرار گرفته است این زائده کمک می کند تا صداهای زیر بهتر پخش شوند و پاسخ فرکانسی بلندگو را بهبود می بخشد هر چندا ین بلنگو را در ماشین بعنوان فول رنج استفاده می کنند اما بعد از مدتی استفاده فوم ضعیف دور بلندگو پاره می شود .این بلندگو ذاتا یک بلندگوی میدرنج می باشد و اعمال صدای بیس به آن موجب آسیب دیدنش خواهد شد.

بلندگوی میدرنج با کیفیت و زیبا دارای پین های اتصال متفاوت
بلندگوی میدرنج

بلندگو های میدرنج در اندازه های 4 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 اینچ و در اهم های 4 و8 ساخته می شوند و بر حسب مورد استفاده می توان از آنها بهره برد. امروزه در بازار بلنگو های میدرنج از قیمت پایین تا قیمت های بسیار بالا دیده می شود اما همراه توجه داشه باشید که یک بلندگوی گران تضمین کننده بهترین صدا نخواهد بود تنظیمات صدا نقش بسیار مهمی در کیفیت صدای خروجی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *