ساب ووفر اکتیو و پر قدرت با رنگی زیبا
ساب ووفر

ساب ووفر چیست ؟

بلندگو ها به طور کلی به سه دسته ووفر میدرنج و تیوتر تقسیم می شوند. بلندگوی ووفر قابلیت پخش فرکانسهای پایین یا به عبارتی صداهای بم یا صدای بیس را دارا می باشد ، بلندگوی تیوتر مخصوص پخش صداهای ریز یا فرکانس بالا طراحی شده و بلندگوی میدرج برای پر کردن فاصله فرکانسی بین ووفر و تیوتر طراحی شده است.

سوالی که مطرح می شود پس  ساب ووفر چیست ؟!!

در بلندگوی ووفر همواره مقداری صدای میدرنج پخش شده و به گوش می رسد ، در بعضی اسپیکر ها نیاز است که این صدای میدرنج نیز از ووفر پخش نشود ، در این حالت از ساب ووفر استفاده می شود.

ساب ووفر در واقع یک نوع بلندگوی ووفر می باشد که برای پخش فرکاس های پایین تری نسبت به ووفر طراحی شده است .اگر به نام ساب ووفر دقت کنیم متوجه می شویم که ساب به معنی زیر یا پایین می باشد که در کنار کلمه ووفر قرار گرفته و خود کلمه ساب ووفر بیان کننده عملکرد این بلندگو می باشد.
فرکانسهای پخش شده توسط ساب ووفر بطور تقریبی محدوده 20 تا 200 هرتز را شامل می شوند که بر حسب مورد استفاده ممکن است کمی بشتر یا کمتر از محدوده ذکر شده باشد .

فرکانس های پایین اغلب باس یا بیس نامیده می‌شوند. یک ساب ووفر به سایر بلندگوها کمک می کند تا محدوده فرکانس پایین خود را افزایش دهند و صدای با کیفیت تری تولید کنند. باس ، فرکانس بسیار پایینی است که توسط آلات موسیقی مختلف ، انفجار در یک فیلم و جلوه های صوتی طبیعی محیطی تولید می شود.

یک ساب ووفر اکتیو شامل یک کابینت یا محفظه است که معمولاً ازMDF یا نئوپان ، بلندگو ، یک پیش تقویت کننده ، یک تقویت کننده و یک یا چند پورت تشکیل شده باشد.

ساب ووفر با یک آمپلی فایر داخلی به نام ساب ووفراکتیو یا فعال عرضه می شود و به همین دلیل نمی توان از هیچ منبع تغذیه خارجی دیگری برای تغذیه آن استفاده نمود. در مقابل ، ساب ووفری که آمپلی فایر داخلی ندارد و نیازمند اتصال آمپلی فایر بیرونی می باشد به عنوان ساب ووفر پسیو یا غیر فعال شناخته می شود.

محدوده فرکانس ساب ووفر معمولاً بین 20 هرتز تا 200 هرتز است. این محدوده معمولاً برای اسپیکر های خانگی و ساب ووفر ماشین استفاده می شود. فرکانس های زیر 100 هرتز برای سیستم های صوتی تخصصی استفاده می شود. همچنین سیستم های صوتی وجود دارند که در فرکانس کمتر از 80 هرتز کار می کنند.

توان ساب ووفر ممکن است بین 50 تا 1000 وات باشد . ساب ووفر برای عملکرد صحیح به سیگنال های فرکانس پایین نیاز دارد، یعنی بدون داشتن یک فیلتر پایین گذر مناسب در ورودی نمی توان از ساب ووفر انتظار صدای مناسبی داشت . ساب ووفر ممکن است امپدانسی از 1 اهم تا 8 اهم داشته باشد.

ولوم کنترل تغییر فرکانس پایین گذر ساب ووفر
ساب ووفر

ساب ووفر چگونه کار می کند ؟

هنگامی که ساب ووفر خود را به گیرنده صوتی وصل می کنید. گیرنده سیگنال های صوتی، فقط فرکانس پایین را از طریق جریان به ساب ووفر ارسال می کند ، این عمل توسط فیلتر پایین گذر انجام می شود . سپس آمپلی فایر سیگنال را تقویت کرده و به بلندگو ارسال می کند . سیم پیچ یا ویس کویل بلندگو تحت تاثیر سیگنال دریافت شده از آمپلی فایر میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کند و این میدان در برخورد با میدان مغناطیسی آهنربای بلندگو و در اثر نیروی دافعه و جاذبه مغناطیسی به ارتعاش سیم پیچ و بالا و پایین رفتن آن منجر می شود.

حرکت ویس کویل باعث ارتعاش صفحه مخروطی می شود و صدایی عمیق با کیفیت بالا تولید می کند. عمق صدا بستگی به اندازه ساب ووفر دارد . صفحه ساب ووفر دارای درپوش گرد و غبار نیز می باشد. این درپوش مانع از ضربه خوردن ویس کویل یا سیم پیچ توسط اجسام خارجی و ورود ذرات گرد و غبار می شود. با آمیختن این سیگنال های صوتی با هوا، فرکانس های عمیق با صدای بم یا بیس باز تولید می شوند .

کلید قرار گرفته در ساب ووفر های اکتیو برای تغییر فاز صدا
ساب ووفر

مشخصات یک ساب ووفر خوب چیست ؟

یک ساب ووفر خوب باید دارای صدای نرم و گوش نواز باشد به طوری که با شنیدن صدای آن به مدت طولانی هیچ گونه احساس سر دردی ایجاد نشود که این موضوع مهمترین فاکتور در یک ساب ووفر محسوب می شود .
ساب ووفرهایی وجود دارند که قدرت بسیار بالایی دارند به طوری که فوم آنها برای تحمل توان زیاد از جنس لاستیک ساخته می شوند و صفحه بسیار ضخیمی دارند که برای تولید بیس های پر قدرت و معمولا در ماشین استفاده می شوند ، این ساب ووفر ها فرکانسهای زیر 20 هرتز را نیز پخش می کنند ولی فرکانسهای زیر 20 هرتز خارج از محدوده شنوایی انسان می باشد و اصلا شنیده نمی شوند و فقط از لرزش صفحه و موجهای ایجاد شده روی بدنه خودرو می توان به وجود آنها پی برد ، قرار گرفتن کنار این مدل ساب ووفر ماشین می تواند باعث آسیب به شنوایی انسان شود و صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .

ساب ووفر پر قدرت با روکش  چوب با سه پورت خروجی در جلو

چرا شما به یک ساب ووفر نیاز دارید ؟

ساب ووفر برای بازتولید باس عمیق استفاده می شود. این سوال مطرح می شود که آیا یک جفت اسپیکر معمولی می تواند فرکانس های پایین را پخش کند ؟ (( صدایی مانند صدای پیانوی کلیسا که فرکانس آن می تواند تا 20 هرتز برسد ، یا صدای انفجار در یک فیلم سینمایی یا صدای بیس نرم یک موسیقی )) پاسخ بدیهی است که یک نه خواهد بود .

اگر شما از باس تولید شده توسط بلندگوهایتان راضی هستید. شما نیازی به ساب ووفر ندارید، اما اگر می خواهید یک تجربه لذت بخش داشته باشید و از علاقه مندان به صدای باس هستید ، می توانید از یک ساب ووفر برای بهبود موسیقی و تماشای فیلم خود استفاده کنید.

آیا من باید بیش از یک ساب ووفر تهیه کنم ؟

دو برابر کردن تعداد ساب ووفر لزوماً به معنای دو برابر کردن صدا نیست. اما هنوز هم ممکن است بخواهید تعداد ساب ووفر ها را افزایش دهید تا باس اضافی داشته باشید. پیشنهاد ما همچنان این است که با یکی شروع کنید ، سپس اگر نیاز ، بودجه و فضای کافی برای قرار دادن یک ساب ووفر دیگر را دارید، قطعاً می توانید یک ساب ووفر دیگر را به سیستم خود اضافه کنید . بطور کلی هر چه منابع صوتی بیشتر باشند صدای فراگیر تر و لذت بخش تری به گوش خواهد رسید .

هنگام استفاده از دو ساب ووفر همیشه دقت کنید که هر دوساب ووفر فاز یکسانی داشته باشند تا صدای یکدیگر را تقویت کننده ، اگر ساب ووفر ها دارای اختلاف فاز باشند صدای یکدیگر را تضعیف خواهند کرد حتی این موضوع را برای قرار دادن ساب ووفر در کنار سایر اسپیکر ها باید در نظر گرفت.
معمولا پشت ساب ووفر ها یک کلید تعبیه شده که شما می توانید بازدن کلید فاز را معکوس کنید.

اجزای یک ساب ووفر :

ساب ووفر از یک بلندگو تشکیل شده است، این بلندگو ها ممکن است از 4 اینچ تا 21 اینچ متفاوت باشند. بلندگو های 4 اینچی معمولاً در سیستم های صوتی کامپیوتری استفاده می شوند ، 8 اینچ تا 15 اینچ برای اتاق های کوچک تا متوسط. علاوه بر این، درایورهای بزرگتر از 15 اینچ تا 21 اینچ در محوطه خارجی ، در کلوپ ها، در کنسرت های زنده که خروجی بالایی از ساب ووفر مورد نیاز است استفاده می شود.

اساساً بلندگوی ساب ووفر از بدنه یا بسکت تشکیل شده است که تمام اجزای لازم برای کارکرد آن را در خود جای می دهد. در داخل بدنه ، یک سیم پیچ صدا، یک مخروط یا دیافراگم و یک آهنربا وجود دارد.
برای اطلاع بیشتراز عملکرد بلندگو می تواند به مقاله بلندگو در بخش مقالات مراجعه نمایید.

همانطوری قبلاً اشاره کردیم که یک ساب ووفر ممکن است دارای آمپلی فایر داخلی باشد یا نباشد. ساب ووفر اکتیو، ساب ووفری است که با چنین آمپلی فایری عرضه می شود و معمولاً در اسپیکر های خانگی استفاده می شود. دیگری که با تقویت کننده داخلی همراه نیست ، یک ساب ووفر پسیو یا غیرفعال است که معمولاً در کلوب ها یا کنسرت ها استفاده می شود.

جایگذاری مناسب ساب ووفر در یک سیستم صوتی
ساب ووفر

اهمیت جایگزینی :

بیشتر مردم اینطور فکر نمی کنند، اما وقتی به یک سیستم صوتی گوش می دهید ، چیزی که واقعاً می شنوید تأثیر اتاق شما بر سیستم صوتی است. دیوارها، پنجره‌ها و مبلمان همگی به صداهایی که می‌شنوید رنگ می‌دهند، اما فرکانس‌های باس به طور ویژه به عوامل اتاق حساس هستند . به همین دلیل است که قرار دادن آن واقعا مهم است.

امواج باس اساساً همه جهته هستند، بنابراین تمایل دارند در سراسر اتاق جهش کنند.
به عنوان یک قاعده کلی، قرار دادن ساب ووفر خود در گوشه ای یا نزدیک به دیوار، بیس بیشتری را به همراه خواهد داشت، اما لزوماً بهترین بیس نیست.

داشتن یک کیس با حجم و شکل مناسب که تعداد مناسبی پورت خروجی هوا داشته باشد در کنار یک بلندگوی ساب ووفر با کیفیت بهمراه یک فیلتر و یک آمپلی فایر مناسب یک ساب ووفر ایده آل را شکل خواهد داد و تمام این عوامل در قیمت ساب ووفر موثر هستند.

بسیاری از کاربران اینگونه فکر می کنند که داشتن یک بلندگوی خوب تضمین کننده کیفیت صدای نهایی مطلوب می باشد ، اما در عمل اصلا اینگونه نیست. برای مثال به این موضوع دقت کرده اید که یک سری از اسپیکر ها گران هستند در حالی که از لحاظ قدرتی تفاوت چندانی با اسپیکر های معمولی ندارند !!! اولین جواب معمولا این است که کیفیت بلندگو ها بسیار متفاوت است ، اما اگر همین بلندگو را روی اسپیکر های معمولی نصب کنیم متوجه میشویم که اصلا صدای با کیفیت قبلی شنیده نمی شود ، دلیل چیست؟؟

بهترین جواب را اینگونه خدمت شما عرض می کنیم ، یک اسپیکر با کیفیت علاوه بر بلندگوی با کیفیت باید طراحی عالی در مورد شکل و حجم باکس ، آمپلی فایر ، پری آمپلی فایر ، کراس اوور ، ترانس با نویز  کم و موارد دیگری را همزمان داشته باشد .  یک اسپیکر با کیفیت صد را در نظر بگیریم  حال اگر کراس اوور این اسپیکر را تغییر دهیم  اینگونه نیست که 5 یا 10 درصد افت کیفیت در صدای خروجی داشته باشیم گاهی با یک تغییر کوچک ممکن است اسپیکر 50 درصد افت کیفیت پیدا کند !!! پس صرف داشتن یک آمپلی فایر و بلندگوی با کیفیت نمی توان به صدای عالی دست یافت ، کوچکترین ایرادی در ساختار طراحی الکترونیکی و مکانیکی یک اسپیکر به افت شدید کیفیتی خواهد انجامید .

تکنولوژی ساخت اسپیکر با کیفیت بالا بسیار سخت و پیچیده می باشد . برای ساختن اسپیکر ایده آل ، علم همراه تجربه و تلاش فراوان نیاز است . حال متوجه می شویم که چرا بعضی اسپیکر ها قیمت بسیار بالایی دارند این قیمت در واقع هزینه سالیان سال زحمت و تلاش می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *